# #

Mahetoodete eelistamine kasvab aja jooksul

03.11.17

Kui inimesed on juba hakanud mahetooteid tarbima, siis nad suure tõenäosusega enam tavatoodete juurde tagasi ei pöördu. Sellisele tulemusele jõudsid Taani teadlased.

20 kuu jooksul jälgiti suure Taani jaeketi juhuslikult valitud 8704 tarbija kliendikaarte. Leiti, et enamik alustas mahetoodete ostmist mahepiimast ja -piimatoodetest ning aja jooksul tulid lisaks teisedki mahetooted.

Uuringu kaasautor, Aarhusi ülikooli professor John Thøgersen selgitab: „Mahetoidu puhul on seni räägitud „mahetrepist“. Meie uuring näitab, et pigem on tegu „eskalaatoriga“, kus edasiliikumine on automaatne – kui oled ostnud esimese mahetoote, on tõenäoline, et teed seda ka edasi. Aja jooksul ostetavate mahetoodete valik laieneb.“ Enamasti järgitakse üsna ettearvatavat tarbimismustrit: alustatakse piimatoodetest, siis lisanduvad puu- ja köögivili, siis munad ja küpsetamiseks vajalik, lõpuks teised tootegrupid (tee ja kohv, riis, makaronid, konservid, teraviljatooted, külmutatud tooted jm).

„Huvitav on see, et miski sunnib tarbijaid kindlaks jääma. Meie uuring ei selgita, miks see nii on, kuid samas valdkonnas tehtud varasem teadustöö lubab oletada,“ selgitab prof. Thøgersen. Sotsiaalteadustes nimetatakse seda „ülekanduvaks mõjuks“ (spillover effect), mis tähendab, et kui on astutud üks moraalne samm, siis tulenevad sellest tõenäoliselt järgmised. „Kui inimene on otsustanud käituda eetiliselt ja keskkonnasõbralikult, siis kasvab tõenäosus, et ta teeb seda ka edaspidi,“ märgib prof. Thøgersen.

Taani teadlaste uuring avaldati ajakirjas Journal of Consumer Research.

Allikas: http://beyondpesticides.org/dailynewsblog/2017/10/study-finds-organic-consumers-commitment-organic-products-grows-time.