# #

Aarstiderne – eduka maheettevõtte retsept

21.12.11

Mahetalunik Thomas Harttug ja kokk Søren Ejlersen ühendasid 1999. a jõud, et koos välja töötada lihtne toidukast, mis sisaldaks värskeid mahedaid puu- ja köögivilju ning nendest toidu valmistamise ideid ja retsepte. Ettevõtjad soovisid jagada oma kirge maitsva ja väärtusliku toidu vastu paljude klientidega, pakkudes samas mugavat internetiostu võimalust. Nad alustasid vaid sõprade väikese võrgustikuga. Kogu ettevõtmine sai nimeks Aarstiderne - Taani keeles aastaajad. Kontseptsioon töötas ja klientide arv kasvas kiiresti. Praegu on tegu Euroopa ühe suurima mahetoidu tellimusmüügiettevõttega.

Aarstidernest on saanud edukas virtuaalne supermarket, mis müüb ja toimetab värske mahetoidukauba 45 000 kliendile üle kogu Taani ning ka Rootsi ja Põhja-Saksamaale. Toodang tuleb nii palju kui võimalik kolmest Aarstiderne mahetalust, lisaks on võrgustikus mitmed mahetalud Taanist, Rootsist ja Saksamaalt. Kogu toodang pakitakse ühes kohas, kust kastid jaotusvõrgu kaudu laiali veetakse.

Lisaks värskele toidukaubale leiab toidukastidest ka mahlu ja mõningaid muid tooteid, et valik oleks rikkalikum. Kuigi eelistatud on Taanis ja lähipiirkonnas toodetud toodang, on talveperioodil siiski 65% kaubast pärit Prantsusmaalt, Itaaliast ja Hispaaniast, mõned tooted isegi Ladina-Ameerikast.

2001. aastal tegi Aarstiderne 7% kogu Taani mahemüügikäibest. Sellel aastal võeti 20% osalusega finantspartneriks Triodos Venture Capital Fund, kes laenas ettevõtte arenduseks 3 mln €. 2005. aastal oli ettevõttel 90 täiskohaga töötajat ja aastakäive 20 mln €, 2009. a juba 35 mln €. Praegu toimetatakse kuus tarbijateni 120 000 toidukasti, töötajate arv on kasvanud 120ni.

Mis on Aarstidene edu võti? Hästi läbimõeldud kasti sisu. Iga toode kastis on hoolikalt valitud, et neist saaks valmistada eine, mis on maitsev ja toiteväärtuslik. Mõeldud on ka inimestele, kellel toiduvalmistamiseks aega napib - nende jaoks on kast, millest saab kiiresti kokku panna kaasavõetava snäki. Tähtis on paindlikkus ja tarbijate soovide arvestamine. Samas on võrreldes 2005. aastaga, kui valikus oli 700 toodet, vähenenud valik 200 nõutuima tooteni. Tarbijatele pakutakse valikut erineva sisuga kastidest, samas kastide sisu on Aarstiderne poolt määratud. See on osa strateegiast - tarbijatele soovitaksegi pakkuda vähemlevinud huvitavaid köögivilju, mida nad muidu ei ostaks, aga pikapeale hakkavad nautima. Kokku saab valida rohkem kui 30 erineva sisuga toidukasti vahel, nt võib valida vaid puuvilju sisaldavate, vaid köögivilju sisaldavate või nii puuvilju kui ka köögivilju sisaldavate kastide vahel. Lisaks on valikus veel muid tooteid (ka kala ja liha) sisaldavad komplektid.

Aarstidernest saavad kliendid tellida interneti kaudu ja kaup tuuakse kohale kord nädalas. Veebileht on kasutajasõbralik ja töökindel. Kliendid saavad sealt ka täiendavat infot tootjate, toodete ja retseptide kohta.

2003. a võitis Aarstiderne e-kaubanduse auhinna kui üks parimaid Taani e-kaubandusettevõtteid. Süsteemi investeeriti küll rohkem kui 270 000 €, kuid automatiseeritus annab võimaluse kokku hoida tööjõukulude arvelt.

Lisaks mahepõllumajandusele on ettevõtte jaoks tähtis ka keskkonnahoid laiemalt. Pidevalt otsitakse võimalusi, kuidas rohkem taaskasutada ja vähendada süsiniku jalajälge kogu tegevusahelas.

Laste jaoks on Aarstidernel populaarne projekt „Aiast kõhtu", mille raames tutvustatakse lastele põllumajandust. Igal aastal osaleb projektis 1500 õpilast, kes kasvatavad ise köögivilju ja valmistavad neist toitu.

Aarstiderne edukas ärimudel loob kontakti tarbijate ja tootjate vahel ning aitab mõista seoseid toidu, looduse ja isikliku heaolu vahel. 

Rohkem infot www.aarstiderne.com


Koostatud Adriana Michaeli artikli põhjal veebilehes Organic and Wellness News (OWN) ja ettevõtte kodulehe põhjal