Sündmused
Mahetalunik
Thomas Harttug ja kokk Søren Ejlersen
ühendasid 1999. a jõud, et koos välja töötada lihtne toidukast, mis sisaldaks
värskeid mahedaid puu- ja köögivilju ning nendest toidu valmistamise ideid ja
retsepte. Ettevõtjad soovisid jagada oma kirge maitsva ja väärtusliku toidu
vastu paljude klientidega, pakkudes samas mugavat internetiostu võimalust. Nad
alustasid vaid sõprade väikese võrgustikuga. Kogu ettevõtmine sai nimeks
Aarstiderne - Taani keeles aastaajad. Kontseptsioon töötas ja klientide arv
kasvas kiiresti. Praegu on tegu Euroopa ühe suurima mahetoidu
tellimusmüügiettevõttega.
Aarstidernest
on saanud edukas virtuaalne supermarket, mis müüb ja toimetab värske
mahetoidukauba 45 000 kliendile üle kogu Taani ning ka Rootsi ja Põhja-Saksamaale.
Toodang tuleb nii palju kui võimalik kolmest Aarstiderne mahetalust, lisaks on
võrgustikus mitmed mahetalud Taanist, Rootsist ja Saksamaalt. Kogu toodang
pakitakse ühes kohas, kust kastid jaotusvõrgu kaudu laiali veetakse.
Lisaks
värskele toidukaubale leiab toidukastidest ka mahlu ja mõningaid muid tooteid,
et valik oleks rikkalikum. Kuigi eelistatud on Taanis ja lähipiirkonnas
toodetud toodang, on talveperioodil siiski 65% kaubast pärit Prantsusmaalt,
Itaaliast ja Hispaaniast, mõned tooted isegi Ladina-Ameerikast.
2001.
aastal tegi Aarstiderne 7% kogu Taani mahemüügikäibest. Sellel aastal võeti 20%
osalusega finantspartneriks Triodos Venture Capital Fund, kes laenas ettevõtte
arenduseks 3 mln €. 2005. aastal oli ettevõttel 90 täiskohaga töötajat ja
aastakäive 20 mln €, 2009. a juba 35 mln €. Praegu toimetatakse kuus
tarbijateni 120 000 toidukasti, töötajate arv on kasvanud 120ni.
Mis
on Aarstidene edu võti? Hästi läbimõeldud kasti sisu. Iga toode kastis on
hoolikalt valitud, et neist saaks valmistada eine, mis on maitsev ja
toiteväärtuslik. Mõeldud on ka inimestele, kellel toiduvalmistamiseks aega
napib - nende jaoks on kast, millest saab kiiresti kokku panna kaasavõetava
snäki. Tähtis on paindlikkus ja tarbijate soovide arvestamine. Samas on
võrreldes 2005. aastaga, kui valikus oli 700 toodet, vähenenud valik 200
nõutuima tooteni. Tarbijatele pakutakse valikut erineva sisuga kastidest, samas
kastide sisu on Aarstiderne poolt määratud. See on osa strateegiast -
tarbijatele soovitaksegi pakkuda vähemlevinud huvitavaid köögivilju, mida nad
muidu ei ostaks, aga pikapeale hakkavad nautima. Kokku saab valida rohkem kui
30 erineva sisuga toidukasti vahel, nt võib valida vaid puuvilju sisaldavate,
vaid köögivilju sisaldavate või nii puuvilju kui ka köögivilju sisaldavate
kastide vahel. Lisaks on valikus veel muid tooteid (ka kala ja liha) sisaldavad
komplektid.
Aarstidernest
saavad kliendid tellida interneti kaudu ja kaup tuuakse kohale kord nädalas.
Veebileht on kasutajasõbralik ja töökindel. Kliendid saavad sealt ka täiendavat
infot tootjate, toodete ja retseptide kohta.
2003.
a võitis Aarstiderne e-kaubanduse auhinna kui üks parimaid Taani
e-kaubandusettevõtteid. Süsteemi investeeriti küll rohkem kui 270 000 €,
kuid automatiseeritus annab võimaluse kokku hoida tööjõukulude arvelt.
Lisaks
mahepõllumajandusele on ettevõtte jaoks tähtis ka keskkonnahoid laiemalt.
Pidevalt otsitakse võimalusi, kuidas rohkem taaskasutada ja vähendada süsiniku
jalajälge kogu tegevusahelas.
Laste
jaoks on Aarstidernel populaarne projekt „Aiast kõhtu", mille raames
tutvustatakse lastele põllumajandust. Igal aastal osaleb projektis 1500
õpilast, kes kasvatavad ise köögivilju ja valmistavad neist toitu.
Aarstiderne
edukas ärimudel loob kontakti tarbijate ja tootjate vahel ning aitab mõista
seoseid toidu, looduse ja isikliku heaolu vahel.
Rohkem
infot www.aarstiderne.com
Koostatud Adriana Michaeli
artikli põhjal veebilehes Organic and
Wellness News (OWN) ja ettevõtte kodulehe põhjal