Sündmused
Ikea Food Italiast on
viimastel aastatel saanud suurim mahetoitude pakkuja Itaalias. Kogu maailmas
levinud mööblikaupluse restoranid on populaarsed
seetõttu, et nad pakuvad laia toiduvalikut mõistlike hindadega. Huvitavate
kontseptsioonidega Eataly e Librerie Coop ja raamatukaupluste kett Libreria
Feltrinelli näitavad, kuidas põnevalt pakkuda kvaliteetset toitu. Nad ei paku
mitte ainult lugemisnaudingut, vaid ka gastronoomilist kogemust.
Arvestatava
panuse mahetoidu müüki Itaalias annavad toitlustajad. Aastaid tagasi hakkasid
koolid ja ülikoolid mahetoidule rohkem rõhku panema. Maheinfo portaali Biobank
andmetel kasutas 2009. aastal 837 neist mahetooteid, 2010. aastal kasvas see
number 872-ni. Neis pakuti kokku üle ühe miljoni portsu toitu, mis sisaldas
vähemalt mõnda mahekoostisosa. Itaalia mahetöötlejate- ja turustajate liidu
AssoBio hinnangul kasutati sööklates 2010. aastal mahetoorainet 275 mln €
väärtuses.
Serveeritud
toiduportsjonite arvu arvestades on Itaalia suurimaks mahetooraine kokkuostjaks
Ikea. 2010. aastal müüs Ikea Food Italia oma 17-s kaupluses ligikaudu 9 mln
maheeinet 84 mln € väärtuses, kokku kasutati umbes 90 erinevat mahetoodet. Need
kaalusid kokku ligi 2000 tonni ning moodustasid ligikaudu 12% kogu nende köögis
kasutatavast toorainest. 2011. aastaks on Ikea seadnud eesmärgi suurendada
mahetooraine osa 15%-ni. Sööklaid varustab 40 ettevõtet, kellest 12 on mahedad.
Toidupakkumine
moodustab umbes 5% Ikea kogu müügikäibest Itaalias. ICEA (Instituto per la
Certificazione Etica e Ambientale) direktor Alessandro Pulga väitel on Ikea
Food Italia koolisööklate järel tähtsuselt teine mahetoidu pakkuja nii koguse
kui ka jaotusvõrgu poolest. See kontrollasutus on teostanud Ikea Food Italiale
järelevalvet alates 2003. aastast.
2010.
aasta aprillis korraldati esimest korda kõigis Itaalia Ikea kauplustes
mahepäev, kus jagati infot mahetoidu kohta. See oli järgmine samm klientide
juurdevõitmiseks. Ettevõtmisi korraldasid ja viisid läbi Ikea ja ICEA ühiselt.
Paljud kauplusekülastajad kasutasid juhust ja võtsid mahetoidu kohta trükised
või vaatasid videoid, samal ajal nautides mahetoitu. Esimene mahepäev osutus
nii edukaks, et 2011. aasta mais korraldati veel kaks mahepäeva jõudmaks veelgi
laiema tarbijateringini.
Juba
2003. aastal hakkas Ikea pakkuma esimesi mahelastetoite: makaronid kastmega,
jogurt ja maius, kõik mahedad ja ühe euro eest. Madalad hinnad oli osa
strateegiast, millega muudeti mahetoidud atraktiivseiks. Mahetoorainet
sisaldavate roogade valik on aastatega suurenenud ning 2009. aastal pakuti ka
kaht 100%-liselt mahetoorainest valmistatud komplekteinet: üks tavaline ja
teine taimetoitlaste eine. Mahetaimetoidud on trend, millele Ikea juba alguses
kiiresti reageeris.
Mööbligigant
peab jätkusuutlikkust ja läbipaistvust väga oluliseks ning kasutab seda edukalt
oma turunduses. Taimetoidud, gluteenivabad toidud ja ausa kaubanduse tooteid
sisaldavad toidud on Ikeas vastavalt märgistatud. Toidud, mis sisaldavad rohkem
kui 95% mahetoorainet, kannavad ELi mahelogo ja need, milles mahetoorainet on
vähem, kannavad rohelise lehe märki. Mahemenüüst võib leida erinevaid
lasteeineid, makaronitoite, vrappe, lihalõike ning pidevalt muutuvat
taimetoitude valikut, samuti burgereid ja pitsasid.
Teise
huvitava näite mahetoitlustusest leiab Bolognast - Eataly e Librerie.Coop.
Selle projektiga alustati 2008. aasta detsembris linna ajaloolise keskuse (Via
degli Orefici) ühes multifunktsionaalses hoones. Kolmel korrusel müüakse
raamatuid kokku 1500 m2-l ja 600 m2 on toidukohtadele ja
poodidele. Sealseid restorane, baare ja muid toidukohti haldab üle 40
operaatori. Eataly kommunikatsioonijuhi Simona Milvo väitel pööravad nad suurt
tähelepanu kvaliteedile ning seetõttu aitab kõik, mida nad pakuvad, kaasa
bioloogilise mitmekesisuse, kohalike toodete ja traditsioonilise köögi
säilimisele. Olulisel kohal on ka toitude hooajalisus. Sellel põhjusel
eelistatakse ka mahetooteid - restoranides ja müügisaalides on leib valmistatud
mahejahust nende endi poolt. Müügil on mitmeid mahejahusid, -läätsesid,
-maitseaineid, -hommikusöögitooteid ja -suppe. Mahetoodete kasutamine on üks
nende kontseptsiooni osa - Eatalys veedetud aeg peaks olema meelte pidupäev.
Paljud
raamatukaupluste keti Libreria Feltrinelli kauplused on samuti mahetooted oma
kontseptsiooni sidunud. Näiteks Cesenas asuvas raamatukaupluses, mis avati
2010. aastal, saavad kliendid osta mahedana kuumi ja külmi jooke, jäätist ja mahedat
toidupoolist. Seal müüakse ka väikses valikus mahetooteid, nt kohvi,
makaronitooteid, riisi, küpsiseid ja moose.
Koostatud Claudia Frosti
Organic-Market.info-s ilmunud artikli „Organic gastronomy in Italy: Ikea and canteens the biggest customers"
põhjal