# #

USA maheturu maht üle 43 miljardi dollari

20.05.16

USA maheturu maht oli 2015. aastal rekordilised 39,6 mld eurot (43,3 mld USD). Mahetoodete turuosa kogu toiduturul oli umbes 5% nagu nt Saksamaalgi.

Käibe kasv oli ligi 11%, rahalises väärtuses 3,8 mld eurot. Mahetoidu jaekäive oli 36,3 mld eurot ja muudel toodetel 3,3 mld eurot. Turg kasvas märkimisväärselt vaatamata mahetoidu nappusest tulenevatele tarneprobleemidele. Mahesektor on pöördunud ka seadusandjate poole, et suurendada mahepõllumeestele makstavaid toetusi ja sellega mahetootmist stimuleerida. Kui mahetootjaid oleks rohkem, paraneks mahetoidu kättesaadavus ja tagatud oleks edasised kasvuvõimalused. Toorainest on puudus eel kõige piima- ja teraviljatoodete puhul. Töötlev tööstus on ka ise selle probleemiga tegelenud, investeerides suuri summasid infrastruktuuri, väljaõppesse ja tarneahela erinevatesse etappidesse, et püsivaid kaubavooge tagada.

Mahetooteid müüakse USAs peamiselt tavaliste jaekettide kaudu ja ligi 8500 tervisetoidu poes. Sõltuvalt poe kontseptsioonist võib tervisetoidu poodides mahetoidu osa olla 50%, 75% või üle 90%-i. Suurimad tervisetoidu ketid on Whole Foods 400 ja Trader’s Joe 450 supermarketiga. Tavakaubanduses on suuremad mahetoidu müüjad Walmart, Krogers ja Costco. Kuigi suured tegijad laiendavad järjest mahemüüki, on turul ka palju väiksemaid poekette. Kogu riigis on ka umbes 200 tarbijaühistut, kes haldavad ise tervisetoidu poode, nt Sprouts 200, The Fresh Market 170 ja Natural Grocers 100 kauplusega.

Suurima müügimahuga (13,2 mld eurot) tooterühm maheturul on puu- ja köögiviljad. See sektor on alati olnud populaarseim, sest siin on seos toote kasvatajaga tarbija jaoks kõige ilmsem. USA puu- ja köögiviljade turul moodustavad mahetooted lausa 13%. Kõige suurem kasv oli möödunud aastal värskete mahlade ja jookide kategoorias – 33%. Maitseainete müük kasvas 18%, piimatoodete müük kasvas 10%. Piimatoodete puhul on samuti mahetoodangu turuosa päris suur – 15% kogu turust. Ameeriklased armastavad näksida, järjest rohkem ostetakse mahesnäkke, võrreldes 2014. aastaga oli selle tootekategooria kasv 14%, saavutades 2,1 mld eurot.

Allikas: https://www.ota.com/news/press-releases/19031 

Turuarendustoetuse abiga rahastatud tegevus