Sündmused
Vaatamata kehvadele majandustingimustele ja hinnatõusule püsib mahetoodete
müük nii Euroopas kui ka USA-s selgelt kasvutrendil. Suur kasv meelitab ligi
investoreid, kes näevad Euroopa killustatud turul potentsiaali liitumistes ja
mastaabiefekti kasutamises.
Nii näiteks avalikustas 2010. a detsembris Prantsusmaal firma
Compagnie Biodiversité, et ostis Ekibio's suure osaluse. Compagnie Biodiversité
on Léa Nature Prantsuse omanik ja müüb suurte jaekettide kaudu mahetoitu,
tervisetooteid, tekstiili ja kosmeetikat. Liitunud ettevõte on nüüd suuruselt
teine mahetoidu müüja Prantsusmaal, suurim on hollandlaste Royal Wessanen'i
omanduses olev Distriborg.
USA ettevõte Hain Celestial, mis toodab mahetoitu, -jooke
ja -hügieenitarbeid, ostis tänavu Danival'i (Prantsuse mahetootja) ja GG
UniqueFiber'i (Norra naturaalsete toitude tootja).
Mahetoidu töötlejate enesekindlus suureneb, suuremad
ettevõtted teevad suuri investeeringuid ning ka väiksed ja keskmised ettevõtted
laiendavad hoogsalt oma tegevust.
Paljud mahetootjad ja analüütikud ootavad mahesektorilt
lähiaastail tugevat kasvu. Sellele aitavad kaasa üldine keskkonna- ja
potentsiaalsete tervisekasude teadlikkuse kasv, paremad organiseerimis- ja
tootmistehnikad, tärkava turu uus nõudlus ja aeg-ajalt avalikkuses kajastatavad
toiduohutusega seotud hirmud.
Teise teooria kohaselt kasvab maheturg seepärast, et
tavaliselt ei ole jõukamad mahetoodete põhitarbijad üldistest
majandusraskustest nii palju mõjutatud. Šveitsi mahepõllumajanduse instituudi
FiBL direktori Urs Niggli arvates on
maheturu stabiilsus sellises kriitilises majandusolukorras siiski üllatav. Samas
kasvab tema prognoosi järgi maheturg majanduse kosudes edaspidi veelgi
kiiremini.
Suurbritannia turu-uuringute ja konsultatsioonifirma
Organic Monitor hindas maailma mahetoidu ja -joogituru mahuks 2009. aastal 55
miljardit $, mis on 5% suurem kui 2008. aastal ja üle kahe korra suurem kui
2000. aastal. Mõnedes riikides on finantskriis ja majanduse madalseis maheturu
kasvu aeglustanud, kuid kasvutrend siiski jätkub.
Organic Trade Association'i andmetel jõudis USA mahetoidu
turu maht 2010. aastal 26,7 miljardi $-ni. See ületas 2009. aasta taset
7,7%-ga, mis omakorda oli 5,1% suurem kui 2008. aastal. Praeguseks on USA
Euroopalt maheturu liidri koha üle võtnud.
Organic Monitor'i andmetel kasvas Euroopas mahetoidu müük
2009. aastal 3,9%, varasemate aastate kasvuprotsent oli kahekohaline. FiBL'i
andmetel kasvas Prantsusmaal, Rootsis ja Belgias mahetoidu turumaht 2009.
aastal üle 15%. Suurbritannia oli ainuke suurema maheturuga riik, kus mahetoidu
müük vähenes väiksema nõudluse ja kaupluste väiksema mahesortimendi tõttu.
Saksamaal, mis on Euroopa suurim mahetoidu turg, jäi müügimaht 2010. a pärast
tugeva kasvuga aastaid stabiilseks. 2011 esialgsed numbrid näitavad aga jälle
uut kasvu. 2011 aastaks ennustab Organic Monitor Euroopas 8% maheturu kasvu.
Kuigi nii Euroopas kui ka USAs on riik mahetootjaid
aidanud, on meetodid ja eesmärgid olnud erinevad. Euroopas on mahesektorit
aidatud peamiselt seetõttu, et saada keskkonnakaitselist ja sotsiaalset kasu.
USA on aga toetanud nt sertifitseerimist, teadust ja haridust ning mahesektoris
nähakse kiiresti kasvavaid turuvõimalusi.
Koostatud Matthew Saltmarshi ajalehes The New York
Times ilmunud artikli "Strong Sales of Organic Foods Attract Investors" ja
Organic Monitoris ilmunud uudise "Organic
Market Set to Rise by 8% in 2011" põhjal